Search This Blog

Tuesday, April 29, 2014

PASTIKAN caruman yang DICARUM telah DIBAYAR






Assalamu'alaikum wbt... 

Semoga kehidupan kita semua berada di dalam keadaan yang bahagia hendaknya... Untuk post kali ini, saya ingin menceritakan 2 kisah / situasi yang sudah semestinya amat dekat dan barangkali ianya pernah berlaku pada kehidupan anda semua...  


Kisah / Situasi 1:


Berkata-kata di dalam hati seorang manusia yang diberi nama Abu ini:

" Kalau lah aku bayar caruman takaful tue, aku mesti dah boleh claim dan guna saat nie."
"Kat mana lah nak cari duit nak rawat isteri aku?"
"Duit simpanan aku tak cukup lagi nie"....

Maka di sini, ingin saya simpulkan input ringkas bahawasanya setiap caruman yang telah dicarum hendaklah dipastikan sentiasa berbayar... Bukan apa, impak yang mungkin kecil sahaja terhadap monthly flowcash kita tetapi siapa tahu ianya adalah sesuatu yang lebih bermanfaat dan berguna pada hari kelak... kan???



Kisah / Situasi 2:

Ini merupakan perbualan telefon antara Agen Takaful (Zulkarnain: bukan nama sebenar) dan client (Zamakshari: pun bukan nama sebenar):

Client (Zamakshari) : "Assalamu'alaikum wbt, boleh saya bercakap dengan Encik Zulkarnain?"

Agen (Zulkarnain) : "Wa'alaikummussalam wbt, ye saya bercakap di sini".

Client (Zamakshari) : "Saya Encik Zamakshari, client Encik Zulkarnain untuk polisi Pelan Takaful."
                                     Macam nie, saya nak tanya nie, polisi saya dah lama tak bayar... So, adakah
                                     polisi saya masih aktif untuk disambungkan."

Agen (Zulkarnain) : "Oh, Encik Zamakshari... ok, nanti saya check sama ada polisi Tuan masih aktif 
                                   atau tidak. Jika tak keberatan, bolehkah saya bertanya Tuan?"

Client (Zamakshari) : "Boleh2, silakan..."

Agen (Zulkarnain) : "Tuan nak sambung bayar balik ke polisi Takaful nie? Kenapa ye?"

Client (Zamakshari) : "Macam nie sebenarnya Encik, saya ingat nak guna untuk claim kos perubatan
                                     anak saya nie sebab saya rasa kewangan saya tidak mampu untuk menampung
                                     lagi."

Agen (Zulkarnain) : "Baiklah Tuan. Izinkan saya untuk terangkan penjelasan bagi keadaan Tuan nie...                                    Saya akan check status polisi anak Tuan nie sama ada masih aktif atau tidak... 
                                   Sekiranya polisi masih aktif, Tuan boleh menggunakannya dengan hanya top 
                                   up kembali bayaran yang tertunggak / lapsed... Akan tetapi sekiranya polisi 
                                   Tuan sudah diberhentikan, Tuan tidak lagi entitle untuk dapat claim."

Client (Zamakshari) : "Ooohhhh macam tue...." (nada menyesal)


Oleh yang demikian, satu kesimpulan ringkas yang dapat kita semua ambil adalah MENYESAL dahulu, pendapatan...MENYESAL kemudian, tidak berguna kan?









No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...